STANNEL COMMUNITY

Menu
מגזין
STANNEL HOME
by on September 19, 2024
403 views

 

הקשר בין הפנים לחוץ מעסיק כמעט את כל מי שבונה או משפץ בית.

כולנו חולמים על אור טבעי השוטף את החדרים ושואפים לראות כמה שיותר ירוק דרך החלונות.

סיסמאות כמו "להכניס את החוץ פנימה" נזרקות לאוויר כמעט בכל שיח על עיצוב דירה או בית, אבל בבית הזה שתכננו יעל שחר וליאור רוזנפלד ממשרד שחר רוזנפלד אדריכלים, לא מדובר בסיסמה ריקה מתוכן אלא בקונספט שלם שהנחה אותם בתהליך התכנון, העיצוב והבנייה.

הבית תוכנן עבור משפחה בת חמש נפשות, זוג עם שלושה ילדים שהצעיר ביניהם נולד עם תסמונת נדירה.

הם ביקשו בית מונגש ומותאם לצרכים שלהם, שיהיה טבעי, מעוצב ואסתטי אבל לא מלוקק. האדריכלים חיברו את כל הדרישות יחד וניצלו לטובתם את יתרונות המגרש וסביבתו הירוקה כדי לייצר בית שבו הפנים והחוץ מתערבבים זה עם זה באופן מושלם. כך הם עשו את זה -

 

עופרי פז | סטאנל הום

 

1. מיקום הבית על המגרש

המגרש המדובר חלומי לכל הדעות - מגרש מבודד בקצה היישוב, הפונה לשדרת ברושים שמאחוריה נוף פתוח "טוסקני ישראלי" כפי שכינה אותו האדריכל ליאור רוזנפלד. כדי לנצל בצורה מיטבית את תנאי המגרש, שגודלו כדונם, מוקם הבית בקצה המגרש באופן המשאיר שטח מקסימלי לגינה האחורית הפונה לנוף. "שאפנו לתכנן מבנה שלא פוגע בנוף ומתאקלם עם הסביבה ובין העצים בצורה נקייה עד כמה שאפשר" מוסיף האדריכל. אפילו המעקות שמפרידים בין המגרש לסביבתו תוכננו מברזל בעיצוב מינימליסטי כדי לא לחסום את הנוף.

 

 

2. הגיאומטריה של המבנה

הבית תוכנן בשני מפלסים - בקומת הקרקע הפונקציות המשותפות - מטבח, פינת אוכל וסלון, בנוסף ליחידת הורים ויחידה נוספת עבור הבן הצעיר, שנולד עם שיתוק מוחין קשה. בקומה התחתונה, שסביבה חצר אנגלית מוארת, תוכננו חדרים עבור שתי הבנות המתבגרות וחדר עבודה.

מבחינה גיאומטרית, חולקה קומת הקרקע לשתי קופסאות - קופסה המכילה את חדרי המגורים, וקופסה גדולה וגבוהה יותר, שנראית כאילו היא רוכבת מעליה, וכוללת את החלל הציבורי. יחד יוצרות הקופסאות צורת L, המאפשרת חשיפה של הנוף לחלל הציבורי כולו וליחידת ההורים, שבולטת החוצה לכיוון הבריכה.

 

 

3. תכנון מעטפת

"גם בתוך הבית מרגישים חלק מהחוץ" מדגיש ליאור. כדי להשיג את התחושה ואת המראה המרשים, תוכננו ויטרינות גדולות במיוחד היוצרות פתיחה מקסימלית החוצה. על ידי ניתוק העמודים מהחזיתות והכנסתם פנימה נוצרה מעטפת גמישה, שיכולה להכיל מפתחים גדולים כאלו ללא אילוצים קונסטרוקטיביים. מתוך תפיסה אקלימית נבחרה זכוכית מבודדת רעש וטמפרטורה, והאור שוטף את הבית מכיוונים שונים באופן מבוקר על ידי פתחים שתוכננו בקפידה. תראו למשל את הניתוק של קיר המטבח מהגג, המכניס אור טבעי פנימה מבלי לחשוף את החלל לקרינה חזקה מדי ומבטיח את פרטיותם של בני המשפחה.

 

 

4. אזור ביניים בין הפנים לחוץ

בתכנון הבית יצרו האדריכלים אזור תווך בין הפנים הפרטי לבין הגינה הפתוחה על ידי משיכת הגג החוצה ויצירת חצר מקורה. פרגולת עץ שמעליה קירוי אטום נגד גשם למעשה ממשיכים את תקרת הבית כלפי חוץ. כך בחוץ נוצר אזור מוצל ונעים לישיבה ולבילוי ומבפנים מתקבלת תחושה שהבית גדול יותר ממידותיו. בנוסף, הקשר בין הפנים לחוץ מתהדק מבחינה ויזואלית וגם מבחינה תפקודית כי אזורי האירוח בפנים ובחוץ ממשיכים זה את זה.

 

 

5. פטיו שמלווה את גרם המדרגות

גרם המדרגות שמחבר בין קומת הקרקע לקומת המרתף נמצא מימין לדלת הכניסה ופונה לחזית הקדמית של הבית. פטיו שתוכנן לצד גרם המדרגות מכניס אליו אור טבעי ולמרות שאינו פונה לחצר או לנוף מתקבלת תחושה טבעית מרעננת. סרגלי עץ אנכיים מוסיפים חמימות ושומרים על פרטיות דיירי הבית. צמחייה ירוקה מתיישרת עם מפלס הפודסט (משטח הביניים שבין גרמי המדרגות) וכך נוצרת תחושה של חצר קטנטונת באמצע הדרך שבין הקומות.  

 

 

6. בחירת חומרי הגמר

האדריכלים הקפידו לבחור בחומרים טבעיים בגוונים חמימים ובמרקמים בעלי חספוס עדין. עץ בגימור טבעי משתלב כאן עם אלמנטים מברזל כמו המעקות והספרייה המינימליסטית שלצד הסלון. את קירות החוץ מחפה טיח וושפוץ, שמקבל את המראה המיוחד שלו בזכות ערבוב הטיח עם אבנים קטנטנות (אגרגטים). את רצפת קומת המרתף מחפה פרקט ועבור קומת הקרקע נבחר ריצוף של בטון חשוף מוברש, היוצר משטח נקי אך מעניין בעזרת אגרגטים המשולבים ביציקת הבטון לפני החלקתו.

 

 

7. שילוב צמחייה

ליאור מסביר שהצמחייה בבית תוכננה לפי קונספט של "נוף קרוב ונוף רחוק", כלומר אזורים ירוקים שהוצמדו למבנה מדגישים את הנוף המרוחק יותר ומשתלבים איתו ליצירת הדרגתיות. אפשר להבין את הרעיון מצוין על ידי מבט לדלת הכניסה, שמספרת את הסיפור של הבית כבר מהרגע הראשון. מול הדלת תוכננה ויטרינה גדולה, מעין פטיו קטן, שלצידה צמחייה. בעומק המבט נוכל לראות גם את החצר הירוקה ומעבר לה את הנוף הפתוח. כך המבט נמשך החוצה והסביבה הופכת לחלק בלתי נפרד מהבית.

 

8. תכנון הבריכה והחצר

הבית הונגש עבור הילד הצעיר במשפחה ובהתאם החצר האחורית תוכננה ברובה כמישור אחיד הממשיך את רצפת הבית. אפילו הבריכה ממשיכה את אותו המישור על ידי מערכת שפיכה סמויה ודפנות חתוכות בזווית (חיתוך גרונג). התוצאה היא קו אחיד המתחבר אל הנוף ומבטים ארוכים והמשכיים ללא הפרעות. השטח שבין הבית לבריכה רוצף באבני מדרך אמורפיות המדגישות גם הן את החיבור לנוף ולטבע. 

 

 

תכנון ועיצוב : יעל שחר וליאור רוזנפלד

https://www.instagram.com/shacharozenfeld/

צילום: שי אפשטיין

https://www.instagram.com/shai.epstein.photography/

סטיילינג לצילומים: מאיה ליבנת הרוש

https://www.instagram.com/maya_livnat_harush/